Virussen - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu Virussen - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

Virussen

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

30 Januari 2009 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Je kent dat wel, je bent er even niet bij met je verstand en opent een document op je computer en ja hoor daar is hij/zij/het: een virus! En als een lopend vuurtje wordt het gehele dorp, land of zelfs de wereld ermee besmet. Op het Matunkha Center hebben we de laatste tijd ook te maken met verschillende virussen zoals: ij bat, Trojan en Raila Odinga. Laatst genoemde is bij onze collega Dave Tengani op raadselachtige wijze in zijn computer terecht gekomen en iedere keer als het apparaat opgestart wordt verschijnt ze weer, Raila! Het ‘mooie’ is dat de gemiddelde Malawiaan echt geen idee heeft hoe hij nu aan dat virus komt en vervolgens wordt in iedere willekeurige computer de flashdisk/USB geplugd. Omdat ik regelmatig op de computer van Dave werk en daarna hetgeen op mijn USB zet heb ik ook een virus opgelopen. Ik had alleen mijn laptop niet beschermt met een virusscanner en geen back-up gemaakt, ja ik weet het: niet handig, verstandig en slim. Maar gelukkig heeft Tiem me gisteren geholpen door zo’n scanner te installeren en een back-up te maken. Ik ben gelukkig niets kwijt en ik ben vanaf heden beschermt! Tiem Bedankt!!

Afgelopen week hebben we een tweetal bezoeken aan people living with HIV/AIDS (PLWHA) support groups gedaan waarvan er één uit een groep van 6 leraren bestond die allemaal besmet zijn met het HIV virus. Het was een groep die nog opgestart moest worden maar waarin iedereen erg open was, iets wat niet altijd gebruikelijk is bij HIV besmette mensen. Men voelt zich vaak gediscrimineerd en soms wordt er door henzelf of andere gezegd dat ze ziek zijn maar dat is niet (altijd) het geval. Dave zegt dan dat zieke mensen in het ziekenhuis liggen maar HIV besmette mensen hebben nog volop mogelijkheden en kansen om een goed leven te leiden. Als een lerares me verteld dat haar man 2 jaar geleden overleden is en dat zij en haar jongste zoon besmet zijn met dit virus dan realiseer ik me dat nog steeds veel, zelfs hoog opgeleide mensen het virus verspreiden. Gelukkig slaat de medicatie bij de meeste mensen goed aan maar aan het creëren van bewustzijn en preventie ligt nog een belangrijke taak.

Net zoals bij mijn computer geldt ook voor dit virus; bescherm jezelf, de ander en gebruik je verstand! Want voor je het weet ben je net als ik afgelopen week besmet met één of ander ‘onschuldig’ ij bat virus en heb je flink pech! Maar gelukkig heb je dan altijd nog mensen die je kunnen helpen zoals bij het HIV virus de verschillende klinieken, ziekenhuizen en Home Based Care Matunkha en ben ik met mijn virus geholpen door Tiem! Ik bevind me in Afrika waar men zich niet druk maakt over computer virussen en bescherming hiervan maar waar men probeert te overleven met of zonder virus in hun lichaam.

Naast het bezoek aan de PLWHA support groups gaan we ook langs bij de youth groups in de verschillende CBO’s. We maken hier rapporten van en gaan vervolgens opnieuw bij de groepen langs om voorlichting te geven samen met Ineke, Home Based Care en Dave, community programs coördinator. Verder heb ik bezig met wat computerwerk waaronder het maken van het handboek van het MOAC, het jongeren kabinet. Volgende week staat er weer een bijeenkomst gepland. Ook zal ik de komende periode een groep ouderen (80+) gaan bezoeken en in gesprek gaan met deze kwetsbare groep mensen om voor mezelf een beeld te krijgen hoe de ouderen hier in Malawi leven.

Bij het MOAC hebben we gevraagd aan de jongeren om hun levensverhaal op papier te zetten. Een aantal van deze verhalen zal ik in het handboek plaatsen. Hieronder een kort stukje uit het verhaal van Vitumbiko.

“I am Vitumbiko Chirwa and the meaning of my name is blessings! I was born in 1994 in the family of Mr. and Mrs. Chirwa. I am second born in the family where we were with three but one left us since I was born. I was born at Rumphi hospital. I have been kept up by my father, my mother left us while I was there three years old. I was brought up in a very miserable life because I was lacking of mother care but my father tried his very best and now I am in standard 8 and I am happy because the Lord had helped me. I have only visited Mzuzu so I am praying that the Lord can help me to visit other places in Malawi. As of now I am OMP of the CBO of Jaghala and a member of parliament of MOAC. As for my health wise I was born with asthma but now it is changing.”

Het voelt nog steeds als een voorrecht om te kunnen werken en leven in een Afrikaans land als Malawi. Er werd me laatst gevraagd of ik het gevoel heb dat ik echt iets bij kan dragen door hier te zijn. Wat de werkzaamheden betreft heb ik dat gevoel niet zo zeer maar dat komt omdat we alleen ondersteunend werk doen en niet zozeer iets afronden. Maar door hier te zijn, mensen te ontmoeten en te leren van de moeilijke en mooie momenten voelt het voor mij als een verrijking en groei. Uiteraard geef je altijd iets van jezelf aan de ander mee en dat is heel wat waard.

Een andere vraag die mij gesteld werd in een kerstkaart ging over gelukkig zijn. Tijdens mijn vorige projecten met World Servants in Malawi heb ik me echt gelukkig gevoeld. Voel ik me dat nu ook? Met een project van drie weken was het op en top genieten en altijd leuk, gezellig, bijzonder en veel te kort. Maar met een ervaring van inmiddels 4 maanden kan ik zeggen dat ik nu ook de schaduwkant van het land zie. De mensen zijn echt niet altijd even aardig en vaak niet te vertrouwen en ik wordt er ook een beetje triest van als ik alle armoede en ziekten zie en voel. Dan voel ik me echt niet altijd op en top gelukkig. Maar er zijn ook mooie momenten als ik bijvoorbeeld een leuk gesprek heb gehad of als ik de prachtige groene natuur hier ruik en zie. Ik heb vooral leren waarderen en relativeren de afgelopen tijd en dat neem ik zeker mee naar Nederland.

Hoe ziet de komende week er verder uit? Op dit moment is het stilletjes op het centrum omdat Maartje nu in Lilongwe is om Nico maandag op te halen en de meeste Nederlanders ook een weekend weg zijn. Maar volgende week komt er een nieuwe invasie vrijwilligers om aan de slag te gaan hier. Lijkt me erg gezellig, ze zijn meer dan welkom!!
Volgende week zaterdag vier ik mijn verjaardag met een tuinfeestje en ik heb onze Malawiaanse vrienden en alle Nederlanders uitgenodigd om te komen. Mijn eerste (en laatste?) verjaardag die ik in februari buiten kan vieren, ik zal er extra van genieten ;) ! De volgende keer zal ik hier verslag van doen met foto’s.

Iedereen een goed weekend toegewenst! Geniet van de winter; vergeet de extra vitamientjes niet, sterkte met het griepvirus en weet dat de donkere dagen steeds lichter zullen worden!

Lieve groet,

Mieke

  • 30 Januari 2009 - 17:21

    Jan, Irene,Willemijn:

    Fijn weer van je te horen, lieve Mieke! Wat een mooi verhaal weet je toch weer te typen. Wees maar blij met alles wat je hebt en geniet van de kleine dingetjes!! We denken aan je en we wensen je een fijne verjaardag! liefs van ons

  • 30 Januari 2009 - 18:06

    Sofia:

    Hey Mieke,

    Vind dat je het heel herkenbaar verwoord, over het gelukkig zijn, met alle ups and downs die erbij horen wanneer je écht een tijdje in zo'n andere wereld bent. En ook over je werkzaamheden en de nuttigheid daarvan. Heb ik ook heel vaak over lopen piekeren. Maar het is zo, het is ondersteunend werk wat we doen, en verder gaat het vooral om de wijze woorden van Togetthere.. Ontmoeting!

    Succes weer bij de werkzaamheden, en vooral weer veel plezier bij de ontmoetingen!

    Liefs uit Paraguay

  • 31 Januari 2009 - 14:50

    Andrea:

    Hoi Mieke,
    Gelukkig dat je laptop nu weer helemaal beschermd is.
    Wel raar om dit weekend alleen te zijn, maar natuurlijk wel gezellig dat Nico straks ook bij jullie is.
    Alvast een fijne verjaardag!
    groetjes,
    Andrea

  • 31 Januari 2009 - 20:59

    Jannie:

    Ha Mieke!
    Ik ben blij dat jij alleen last had van een virus op je computer!
    Ik zou willen dat ik op je tuinfeestje kon komen!
    Hier is het (weer) erg koud, brrr...
    Fijne verjaardag!xxx

  • 01 Februari 2009 - 17:24

    Carlein:

    Wat een mooi verhaal weer, ben er ook een beetje stil van,
    kus

  • 01 Februari 2009 - 18:03

    Anna:

    Ha Mieke

    Inderdaad ... jouw verhaal geeft eens te meer hoe alert we zouden moeten zijn met verantwoordelijkheid voor elkaar.
    Verder kan ik me zo voorstellen dat als de wittebroodsweken voorbij zijn dat ook de de schaduwen naar voren komen. Om dan door alles heen het licht te blijven zien is een behoorlijke uitdaging. Wat je schrijft: alleen al door er te zijn bij de ander geef je iets van jezelf.
    Jouw verhaal stemt opnieuw tot nadenken.
    Het ga jou/jullie goed.
    liefs ook van Marten
    Anna

  • 03 Februari 2009 - 12:33

    Tante Ada:

    Het was weer een heel verhaal over de virussen.
    Ik ben benieuwd naar juow ervaring bij de ouderen bezoeken.Ook een gezellig tuinfeest toegewenst en m'n felicitaties. Groeten van tante Ada.

  • 07 Februari 2009 - 08:09

    Robbert:

    weer een mooi verhaal Mieke.. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! maak er een mooie dag van.

    groetjes Robbert

  • 07 Februari 2009 - 17:29

    Jannie:

    GEFELICITEERD!!!!!!!!
    Dikke kus X

  • 08 Februari 2009 - 12:46

    Carlein:

    Ben benieud hoe het tuinfeest is geweest en GEFELICITEERD!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 48500

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: