De eerste dagen.. - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu De eerste dagen.. - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

De eerste dagen..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

06 Oktober 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,
Hier is dan mijn eerste bericht uit Rumphi, Malawi. Afgelopen zaterdagmiddag zijn we door onze vrienden Joel en Seki naar het Matunkha center gebracht. Eigenlijk hebben we al erg veel meegemaakt en lijkt het teametentje, de afscheidsborrel en het afscheid op Schiphol erg ver weg. Nadat we een nacht in Lilongwe hebben geslapen zijn we vrijdagochtend vroeg op de bus naar Mzuzu gestapt. Deze bustocht welke 5 uur zou duren was een ware ‘African happening'. Je moest je werkelijk naar binnen duwen en met zoveel tassen is dat knap lastig maar uiteindelijk hebben we ons achterin de bus gesetteld en kon de tocht van uiteindelijk 7 uur beginnen. De bus was helemaal vol geladen en naar de wc gaan was er die uren niet bij. Opvallend was dat bij iedere stop alle verkoop mannetjes/vrouwtjes voor de ramen van de bus stonden om maïskolven, gebakken muizen, drankjes en koekjes te verkopen. Vervolgens werd al het afval tijdens de rit naar buiten gegooid…ach, waarom ook niet. Uiteindelijk kwamen we in het noorden van Malawi aan waar Joel, WS (World Servants) coördinator van het CCAP in 2005 ons op stond te wachten. Wat was het fijn om een bekend gezicht te zien na deze lange tocht. We werden erg gastvrij ontvangen, ze waren zichtbaar verheugd met onze komst. Na de koffie kwam Seki, chauffeur WS even buurten ….echt super leuk om hem weer te zien en zijn verhalen te horen. Het voelde echt als thuis komen! Ook Vincent, WS coördinator van het CCAP 2006-heden kregen we aan de telefoon en na een heerlijke nachtrust in huize Joel hebben we hem zaterdag in het centrum van Mzuzu ontmoet. Eerst hebben we Francis, kok WS projecten op het hoofdkantoor van het CCAP ontmoet. Bij een ieder van ons kwam een grote glimlach op het gezicht toen we elkaar zagen, echt mooi. Nadat we beiden de groeten van alle WS’ers in Nederland hadden overgebracht nodigde Vincent ons uit om de komende maanden een weekend bij hem en zijn familie door te brengen. We gaan elkaar dus zeker nog een aantal keer zien. Echt leuk! Seki en Joel hebben ons veilig naar Matunkha (Rumphi) gebracht. Onderweg zijn we bij het dorpje Ekwendeni even gestopt en heb ik kennis gemaakt met Oud-Beijerlander Martijn van den Boogert. Hij is samen met zijn vrouw en gezin vanaf afgelopen woensdag voor 7 jaar naar Malawi vertrokken. Ook hen ga ik zeker nog een keer bezoeken, ik krijg het druk ;)
Tijdens onze rit naar het Matunkha center viel me de prachtige omgeving met bergen gelijk op, het is hier schitterend. Eenmaal aangekomen en afscheid te hebben genomen van Seki en Joel kwam het besef, dit is ons thuis voor de komende 6 maanden. Tiem en Ineke Selles hebben ons de afgelopen dagen het een en ander verteld en vandaag hebben we met de locale medewerkers en vrijwilligers kennis gemaakt. We voelen ons zeer welkom en ons onderkomen is sinds vandaag een echt ‘Holland Maartje en Mieke house’. Iedere dag krijgen we heerlijk eten in het restaurant en de accommodatie is meer dan goed. Ik ben vanwege nachtelijk bezoek van muggen in mijn klamboe en een muis in mijn tas nog niet echt uitgerust maar dat komt wel nu we zijn geïnstalleerd in onze suite.
Vandaag zijn we begonnen met onze eerste werkweek. Iedere dag is er een dagopening om 7.00 uur waarbij alle medewerkers en schoolkinderen aanwezig zijn. Met elkaar wordt er gezongen en een bijbelverhaal voorgelezen. Morgen gaan we met Goodson (medewerker) op pad waarbij we nursery schools gaan bezoeken. Hier ligt voor ons wellicht een taak maar dat moet de komende dagen en weken nog duidelijk worden.

Het gaat dus goed met mij, ik geniet! Het weer is warm, zo’n 30 graden. Het eerste kleurtje staat al op mijn gezicht. Bij deze een BEDANKJE voor al jullie berichtjes op de site, ik vind het erg leuk om te lezen. Volgende keer zal ik proberen om een aantal foto’s te plaatsen. Het ga jullie goed!

Liefs,

Mieke

• 06 Oktober 2008 - 18:11

Irene En Jan :

Lieve Mieke,
    Wat een verhaal! Het klinkt allemaal goed. Geniet ervan! Die muis op je kamer valt vast nog wel eens te verkopen.
    Misschien kun je aan een recept komen.
    Hou je taai en tot de volgende mail.
    Groeten,
    Irene en Jan

• 06 Oktober 2008 - 18:13

Will En Ann:

Hoi lieve Miek,
    Ontzettend fijn iets van jullie te horen. Wat fijn dat je je er al zo thuisvoelt! We zijn benieuwd naar foto's en je werkzaamheden daar. Wat leuk dat je al zoveel mensen ontmoet hebt. Geniet er van en we zien uit naar je verhalen en foto's! Tot gauw!
    Liefs

• 06 Oktober 2008 - 18:25

Mirjam:

He Mieke,
    Leuk om je verhaal te lezen. Grappig om die bekende dingen door jouw ogen te lezen. Veel plezier en geniet. Ben benieuwd naar je foto's. Groetjes Mirjam

• 06 Oktober 2008 - 18:49

Sofia:

En vanuit zo'n warm welkom lekker aan de slag! Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heel veel plezier!

Groetjes!

• 06 Oktober 2008 - 18:52

Manouk:

Heej Mieke,
    Wat heerlijk he dat internet. Hoe ver je ook weg bent, we kunnen op de hoogte blijven! Klinkt mooi allemaal. Succes met de eerste werkzaamheden en tot snel via het internet!

Liefs, Manouk

• 06 Oktober 2008 - 18:58

Simon Baars:

Hoi Miek,

Wat denk je: zijn er ook mogelijkheden om Mathunka voor vier jaar als diaconaal project te beschouwen? Zo ja, welke concrete mogelijkhden zouden er dan zijn?
    Groet,

Simon

• 06 Oktober 2008 - 19:28

Anton:

De meeneemlijst begint nu wel erg te groeien zeg. Maar fijn te horen dat het zo fantastisch is, begin nu al zin te krijgen om te komen. succes en tot horens!!!
    liefs

• 06 Oktober 2008 - 19:31

Carlein:

Gaaf om je net ff op de MSN kort te spreken! Blijft bijzonder dat internet!
    Fijn zo'n welkom!
    x

• 06 Oktober 2008 - 20:00

Andrea:

Super om je berichtje te lezen!
    Geweldig dat jullie de bekende WS-ers hebben ontmoet, mooi dat jullie elkaar zeker nog weer gaan zien. Heel veel succes en plezier en geniet ervan!

groetjes,
    Andrea

• 07 Oktober 2008 - 07:02

Anna:

Lieve Mieke

Mooi verhaal Mieke..Wat een belevenissen. Dat klagen van mensen hier over files, treinvertragingen en zo,stelt natuurlijk niets voor!!!!
    En wat zal alles intens zijn..je kunt nauwelijks iets op de automatische piloot doen. Eigenlijk had ik wel even die muis willen zijn, of een van die vliegen, had ik even kunnen kijken hoe het daar is bij jou.
    Wens je een fantastische tijd waarin je geniet van de prachtige natuur maar vooral ook van de mensen die je mag ontmoeten. Ben benieuwd naar jullie werkzaamheden.
    liefs van Marten en Anna

• 07 Oktober 2008 - 09:59

Marian Taalman :

Hoi Mieke,

Ontzettend goed om zo je belevenissen te kunnen volgen!
    Ben erg benieuwd wat je uiteindelijke taak zal worden. Geniet van alle intense indrukken!

groeten uit 't Krimpense!

• 08 Oktober 2008 - 11:44

Renate:

Lieve Mieke,

Wat fijn om jullie eerste verhaal te lezen. Wat mooi dat jullie eerst naar oude bekende zijn gegaan om vervolgens naar de nieuwe beleving/onderneming door te reizen.

Ik hoor je enthouisiasme door je verhaal heen, Fantastisch.

Nu snel die muggen en muizen wegjagen en dan kom je ook aan je nachtrust toe. Succes met de eerste werkweek. Bijzonder dat er elke ochtend een gezamenlijke opening is, dat is denk ik extra waardevol. ben benieuwd wat jullie allemaal kunnen betekenen voor nursery schools!

Blijf genieten en lekker kleuren!

Groetjes ook aan Maartje.

Lieve groetjes Renate

• 08 Oktober 2008 - 19:28

Petra:

Lieve Miek,
    Wat een wereldreis, maar gelukkig zijn jullie heelhuids aangekomen. Het begin is er Miek! Blijf genieten van alle momenten (vooruit, iets minder van muis en muggen)en tot gauw weer. Groetjes Petra

• 09 Oktober 2008 - 08:29

Corina:

Hey Mieke!

Wat leuk om jullie verhalen al te lezen. En dat jullie Vincent, Seki en Joël hebben gezien en gesproken. Ik ben jaloers op jullie. Zet um op daar!

Heel veel liefs, Corina.

• 09 Oktober 2008 - 16:32

Je Vader,:

Wij zijn blij dat het goed met je gaat en wij hopen dat het de komende 6 mnd zo mag blijven,
    Volgende week gaan wij mogelijk nog een weekje werken en genietyen op de camping.
    Ik hoop volgende week vrijdag weer iets op te schrijven! Veel liefs van je moeder, vader en Anton.