Betty - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu Betty - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

Betty

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

11 Oktober 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Vandaag wil ik jullie graag iets vertellen over Betty. Ook zij is met ons meegegaan naar Malawi. In Nederland heette ze nog Annika maar hier noemen we haar Betty, mijn handpop. Afgelopen week heeft ze kennis gemaakt met de kinderen hier. En ik kan jullie vertellen, ze zijn dol op haar.

Dinsdag zijn wij op bezoek geweest bij een Nursery school, dit zijn in NL peuterspeelzalen. De kinderen moesten eerst erg huilen toen ze 4 blanke vrouwen binnen zagen komen. Kinderen van 2 tot 5 jaar komen hier naar toe omdat ze bijv. wees zijn, 1 op de 3 kinderen is wees en zodoende worden de grootouders ontzien. Sommige kinderen komen naar de nursery omdat hun ouders werken maar vooral ook om ze te onderwijzen. Dit gaat nog wel speelsgewijs maar toch leren kinderen van deze leeftijd meer dan in NL bijv. het leren van simpele rekensommetjes, vormen, kleuren, liedjes, Bijbelverhalen, hun naam en spel(en). De leraren die de kinderen opvangen doen dit vrijwillig en voor hen zal er over 2 weken een training plaats vinden. Dhr Goodson Chavula heeft ons gevraagd om voor deze training een aantal handreikingen aan te leveren waar de leraren mee verder kunnen. Nu gebeurt het nog wel eens dat leraren niet de juiste methoden en werkwijzen aanbieden. Goodson is degene die verantwoordelijk is voor orphan care en nurseries. Samen met 2 andere Nederlandse meiden Marieke en Leontien bereiden we nu deze training voor. Zij blijven hier tot 5 december. Maartje en ik zijn voor de 11 nurseries het alfabet aan het maken en werken 3 Bijbelverhalen uit door ze te tekenen, dan wordt het verhaal voor de kinderen visueel. Ook zullen we verschillende spelen uitwerken zoals: het verzamelen van frisdrank dopjes waar we instrumenten van gaan maken, oude banden in de grond plaatsen waar de kinderen overheen kunnen lopen, een schommel, ringen die we maken van bananenschillen en gras waar ze mee kunnen werpen en nog veel meer. Kortom: uit de natuur zijn veel producten te halen! De komende week zijn we hier dus wel druk mee zodat we voorbeelden hebben om deze te laten zien aan de leraren. Het is de bedoeling dat ze zelf hiermee aan de slag gaan en de spelen gaan maken in de communities (dorpen).

Toen we terugliepen vanaf de nursery naar het center, omdat de chauffeur niet kwam en Goodson geen tegoed meer had op zijn telefoon kwamen we langs een school waar Betty de kinderen een hand heeft kunnen geven en sommige erg moesten lachen. Betty heeft het goed naar haar zin in Rumphi! Ook Goodson vraagt iedere keer naar haar en heeft zelfs een keer opgepast. Gehuld in haar Nederlandse tenue (bedankt mam ;)) zal ze de komende weken vast en zeker ook met de kinderen op het Matunkha Center kennis maken.

De komende dagen heb ik er nog een extra taak bij, de hond van Tiem en Ineke Selles uitlaten en verzorgen. Een echte waakhond. Zij werken hier op het center samen met Bert en Mathilde Nanninga maar zijn beiden op reis. Verder zijn er sowieso veel dieren hier op het terrein: ezels (Ia ia ia..), koeien, kippen, paarden, honden, katten, slangen, geiten, kakkerlakken, spinnen, muggen, mieren en muizen (gelukkig niet meer op onze kamer!). De ezels worden hier opgeleid om aan een community geschonken te worden samen met een karretje erbij. Naast de Tenthere Primary school (basisschool) is er nog meer werkgelegenheid voor de Malawianen op het center zoals de afdelingen: Construction en Maintenance (alles rondom techniek), Eco Tourism (kleinschalig toerisme), Community Health en Development (alle zorg welke in de dorpjes aanwezig zou moeten zijn). Er zijn veel activiteiten op het center.

Morgen zullen we onze eerste kerkdienst in Rumphi gaan bijwonen en verder genieten van ons weekend. Gisteren leek het even te gaan regenen maar helaas het bleef bij gedonder en bliksem. Het is erg benauwd en iedereen kijkt uit naar het regenseizoen welke begin december zal beginnen.

Ik heb inmiddels een Malawiaans tel nr.: 002654332072 (ik ontvang geen sms berichten) en ik kreeg afgelopen week mijn eerste kaarten, bedankt! Oké, volgende keer meer. Goed weekend allemaal toegewenst.

Lieve groet,

Mieke


P.s: Als je wel/niet automatisch een bericht wilt ontvangen dan kun je dit aangeven!!






  • 11 Oktober 2008 - 11:45

    Annegreet:

    Hee lieve Mieke,
    fijn dat het allemaal wat concreter wordt nu. Het klinkt echt interessant en ik heb het idee dat jullie daar een hoop goed werk kunnen doen! Echt super! Ik ga van het weekend hier in Nederland genieten, het is zo waar weer een beetje lente geworden hier! De groetjes ook van Robert en ik denk aan je! Kus

  • 11 Oktober 2008 - 12:35

    Anna:

    Ha lieve Mieke

    Tjonge die Betty.
    Volgens mij kan ze veel betekenen voor de kinderen aldaar. Een wat krijgen jullie een uitdagingen in vindingrijkheid. Lijkt me fantastisch. Misschien dat juist de bepekte middelen daar voor zorgen!
    Wens jullie veel succes
    liefs van Marten en Anna

  • 11 Oktober 2008 - 13:10

    Betty:

    Ik ben gewoon helemaal vereerd! Geweldig dat jullie nu een Betty meehebben! Ik kijk er naar uit jullie en Betty te ontmoeten!

    Groet, Betty

  • 11 Oktober 2008 - 13:14

    Betty:

    Ik ben gewoon helemaal vereerd! Geweldig dat jullie nu een Betty meehebben! Ik kijk er naar uit jullie en Betty te ontmoeten!

    Groet, Betty

  • 11 Oktober 2008 - 15:33

    Willemijn:

    Hee Mieke,
    Fijn dat we kunnen lezen over je belevenissen en je werk daar! Het lijkt me super! Ik vond het ook heel erg leuk dat ik je zo op msn ook kan spreken, zo ben je toch een stuk dichterbij!!
    Lieve Miek, geniet van alles! Groetjes ook van Thomas, veel liefs Willemijn

  • 11 Oktober 2008 - 18:40

    Corina:

    Hey Mieke!

    Haha ik dacht al, Betty al in Malawi. Maar Betty is dus vernoemd haha wat leuk zeg. Ook erg leuk om wat foto's te zien.

    Liefs, Corina.

  • 12 Oktober 2008 - 16:28

    Marieke:

    Hej Mieke!!
    super leuk dat je even een berichtje op mijn pagina hebt achtergelaten! Dus hier komt er natuurlijk eentje terug! ik vind het ook erg gezellig met je op Matunkha!
    Fijne tijd! en tot zo bij het eten!

    groetjes Marieke

  • 12 Oktober 2008 - 17:12

    Leontien:

    Jaa...na zo'n relaxte dag (weekend) kunnen we er weer helemaal tegenaan!!! Erg gezellig dat jij hier nu ook op Matunkha bent!!! De foto's van Betty zijn trouwens erg leuk he! Nou tot zo!!!!
    Groetjesssss

  • 14 Oktober 2008 - 15:44

    Sofia:

    Wat een leuke manier, met zo'n handpop als Betty! Kan wel merken dat jullie veel ervaring hebben in het werken met kinderen! Jullie zullen een hoop en goed werk kunnen verrichten daar in het Mathunka Centrum!

    Liefs!

  • 14 Oktober 2008 - 18:38

    Natascha :

    Hoi Mieke
    Wat mooi om te lezen over al je ervaringen in Malawi. Fantastisch dat jullie dit allemaal kunnen, willen en mogen doen. Leuk om te horen en te zien dat het met Betty goed gaat. Wat is ze toch goed in communiceren he. Jij kan er ook wat van.... Mieke, Maartje heel veel succes en vooral plezier. groeten Natas

  • 14 Oktober 2008 - 18:48

    Willem Van Leeuwen :

    he lieve mieke,ook ik volg je nu via deze weg.leuk dat ik wat van je missie kan meebeleven.ik heb echt erg veel respect voor jullie.ik ben er zeker van dat jullie goed werk verrichten.p.s.ik hou de snacks apart voor je,gr.en dikke x van willem en familie.

  • 16 Oktober 2008 - 07:01

    Irene:

    Hee Mieke,
    Wat een mooie berichten van jullie. Fijn dat jullie echt al concrete dingen kunnnen gaan doen. Vergeet niet ook veel te genieten van alles wat jullie meemaken.
    Ontzettend leuk om zo op de hoogte te blijven.

    Groetjes Irene

  • 19 Oktober 2008 - 17:29

    Ina:

    Hoi Mieke en Betty,
    geweldig om te lezen dat je met Betty 'werkt'. Dit breekt grenzen en is taalloos. Fijn om jullie berichten te lezen en te horen dat het jullie goed gaat.
    Ik gedachten en gebeden bij jullie!
    liefs,

  • 20 Oktober 2008 - 12:39

    Willemijn:

    Hee Mieke, ik ben tante!! Wist je geloof ik al he? Van Lotte Jedidja en ze is zo lief joh! Vanmorgen ben ik weer geweest.
    www.picasaweb.google.com/lottejedidja
    voor foto's!
    Geniet je nog volop?
    xx Willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 48537

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: