Cultuur - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu Cultuur - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

Cultuur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

21 Oktober 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het nog steeds goed. Vorige week voelde ik me niet zo fit maar gelukkig ben ik weer de oude. Jullie zijn vast nieuwsgierig wat ik de afgelopen 1 ½ week allemaal beleefd heb ik Malawi. Vorige week hadden we een korte werkweek omdat het woensdag Moederdag was en dat is in Malawi een nationale feestdag. De mannen moesten dus flink aan de bak om hun vrouw, moeder of oma in de watten te leggen. Tijdens het gezamenlijk openen van de dag werden de mannen ook daadwerkelijk opgeroepen om hun vrouw op deze dag te helpen met koken, schoonmaken en zorg rondom kinderen. Dit is hier niet gebruikelijk dus menig man moest flink lachen om deze oproep. Ik heb begrepen dat sommige inderdaad echt iets voor hun vrouw hadden gedaan. Op deze vrije dag hebben wij een cultureel bezoek gebracht aan Bumba, een community tussen Rumphi en Matunkha. We werden ontvangen door de chief, de belangrijkste man van de community. Hij heette ons welkom en verder werden we door Joyce, onze gids 3 uur lang langs allerlei traditionele ambachten geleid. Zo hebben we gezien hoe ze manden, visfuiken, tinnen emmers en potten maken. Ook gingen we bij een alternatieve geneesdame langs, hier wordt ze ook wel heks genoemd. Het is toch wel erg bijzonder om te zien hoe mensen hierin opgaan. Naast een rotsvast vertrouwen in God gaan veel Malawianen bij deze dame langs voor genezing. Dit gaat goed samen zegt men. Onze tour sloten we af met een traditionele Malawiaanse maaltijd: Nsima! De vrouw van de chief had deze maaltijd bereid maar zonder aanwezigheid van beiden (dit uit eerbied naar ons toe!) nuttigde wij deze maisdeeg welke je met je rechterhand dient te eten. Daarna de fotosessie met de chief die ons hartelijk bedankte voor ons bezoek. Het was een indrukwekkende ochtend!

Het afgelopen weekend hebben we een bezoek aan Mzuzu gebracht. Met de minibus hebben we dit uitstapje gemaakt. Het was heerlijk om een weekendje weg te zijn en naast wat boodschapjes te hebben gedaan heeft Seki (van WS) ons een rondleiding gegeven door zijn stad. We hebben beiden een chitenje (Malawiaanse rok) gekocht op de markt. Het is hier erg gebruikelijk dat de vrouwen een rok dragen. De knie is hier een verleidelijk lichaamsdeel dus korte broeken en rokjes zijn passé. Verder heeft Seki ons ook zijn werk en huis laten zien. In zijn huiskamer pronkte de foto van Maartje en Jessica op zijn TV en de fotoboeken werden tevoorschijn gehaald. Het was fijn om herinneringen van beiden WS projecten op te halen, we hebben weer wat afgelachen. Onze batterij was dus weer volledig opgeladen toen we zondagmiddag op Matunkha aankwamen. Inmiddels hebben we weer 2 dagen gewerkt en ook kennis gemaakt met Bert en Mathilde Nanninga. Bert is de directeur van het centrum en onze contactpersoon. Gisteren hebben we kort met hem gesproken en werkzaamheden besproken. Het zou allereerst de bedoeling zijn dat we deze week de nursery training zouden hebben maar het geld was nog niet binnen en ook dhr. Chavula is nergens te bekennen. Hij is verantwoordelijk voor deze training . Vandaag kregen we te horen dat de training volgende week doorgaat en dat ook dhr. Chavula er morgen weer zal zijn. Na deze training zullen Maartje en ik ons vooral richten op het memorybook en orphan affair. Over het memorybook heb ik jullie eerder al eens wat verteld. Aan ons is het nu om het boekje te implementeren onder de weeskinderen tussen 10-18 jaar. Orphan affair is iets waar het centrum graag heen wil. Weeskinderen die met elkaar binnen de community in gesprek gaan over hetgeen hun bezig houdt. Zij bepalen zelf wie er uit de community als ‘oudste’ bij komt zitten als de kinderen bij elkaar komen. Zo wordt nog concreter wat de weeskinderen bezig houdt, tegen welke moeilijkheden ze aanlopen, welk verdriet ze hebben. Zo kunnen ze hier met elkaar over praten en steun ervaren. De oudsten rapporteren hun bevindingen naar het centrum en verschillende activiteiten kunnen hieruit voortkomen. Kortom een leuke taak om hier ons op te richten. Vrijdag hebben we een meeting met de mannen die hier over gaan. We zullen dan concretere afspraken maken.

Verder hebben we tot nu toe nog alle tijd om te genieten van alles en iedereen hier. Het (werk)tempo ligt hier een heel erg stuk lager, dat valt je gelijk op. Je ziet soms mannen lekker onder de mangoboom zitten terwijl ze zouden moeten bouwen bijv. Ach, het vergt wat aanpassingsvermogen van me maar ik probeer me op de ontmoeting met de ander te richten. Werken met Malawianen is toch echt iets anders dan wij gewend zijn in onze Westere wereld.

Vanmorgen zijn we bij de nursery school hier op het centrum een ochtend geweest. Dat was erg leuk, ook voor Betty. De kinderen hingen erg aan ons en waren totaal niet verlegen. We vullen onze vrije ochtenden en middagen nu met bezoekjes aan de primary school, nursery school en de bakkerij. Iedereen is gastvrij en laat vol trots zijn/haar werkplek zien. Morgen gaan we het ziekenhuis van Rumphi bezoeken.

Verder is het snikheet hier! Zweten dus… We houden daarom ‘s middags ook een siësta omdat het anders niet te doen is. We hopen binnenkort een ventilator op onze kamer te krijgen zodat de nachten ook iets koeler worden. Maar de komende 1 ½ maand blijft het nog wel 35 graden dus dat is tempo aanpassen. Misschien snakken jullie er wel een beetje naar…ik weet het niet hoe het weer in NL is?! Mij hoor je er verder dus ook niet meer over klagen ;).

Ik heb ook foto’s toegevoegd bij de laatste berichten! Ik zou zeggen, neem eens een kijkje! Eind volgende week zijn we alweer een maand in Malawi. De dagen vliegen hier voorbij en daarom probeer ik er echt met volle teugen van te genieten. Maar af en toe gaan mijn gedachten wel eens uit naar jullie allemaal daar en vraag ik me af: Hoe zal het met ze gaan? Daarom ben ik ook zo blij met jullie berichten en mailtjes, blijven doen hoor!! De internetmogelijkheden zijn hier prima. Ik hoop eind volgende week weer iets van me te laten horen.

Het ga jullie goed!

Lieve groet,

Mieke

  • 21 Oktober 2008 - 17:57

    Fam. Uittenbroek:

    Ha Miekie,
    Fijn weer van je te horen!! Leuk dat we van je belevenissen en van je foto's mee kunnen genieten. We denken veel aan je. Hier in Nederland gaat het goed, nu lekker vakantie.
    Het beste, kus van ons drie!

  • 21 Oktober 2008 - 18:02

    Anton:

    Ha zus, voor mij geen vakantie hoor. Ik verdiep me in de wiskunde, heel boeiend. Het is nu nog maar achtweken en 43 min voor vertrek naar malawi, maar succes en veel liefs!!

  • 21 Oktober 2008 - 18:06

    Eline:

    Hey Mieke,

    Wat een geweldige foto's!!! Ik krijg er weer helemaal de kriebels van. Ik wil ook!!:-)
    Wat leuk dat jullie oude bekenden ontmoeten. Als jullie Francis nog spreken, zeg je maar dat hij me nog recepten zou sturen.

  • 21 Oktober 2008 - 18:08

    Laura Schoenmaker:

    Hoi Mieke,
    Leuk om op de hoogte te blijven van je belevenissen en je foto's te zien!
    Fijn dat je zo geniet!
    Groetjes, Laura

  • 21 Oktober 2008 - 18:10

    Susanna:

    Hee Mieke!

    Ik lees trouw je verhalen, en dacht, laat nu maar even een berichtje achter! Super mooi om zo al jouw verhalen te kunnen volgen en je foto's zijn ook echt fantastisch. Ook tof te lezen dat je in Mzuzu bent geweest aangezien dat aardig wat herkenning schept ;) Ik wens je nog een hele goede tijd verder en kijk uit naar al je nieuwe berichten!

    Liefs van Susanna

  • 21 Oktober 2008 - 18:49

    Rianne:

    Ha Mieke!
    Wat mooi om zo vaak iets van jullie te kunnen lezen! En zo herkenbaar allemaal. Mooie foto's ook. Mooi dat jullie daar zulke goede dingen kunnen doen voor de mensen daar! Geniet van deze tijd! Ik blijf jullie volgen!
    Groetjes, Rianne

  • 21 Oktober 2008 - 19:26

    Annegreet:

    Hee lieve vriendin!
    Wat gaat de tijd snel.. Gisteravond heb ik in gedachten nog met je gebeld hoor! Was de verbinding goed?! ;)
    Ik denk veel aan je en het is onvoorstelbaar hoeveel je meemaakt. Zoveel meer dan ik hier! We hebben snel weer contact, oke!? Welterusten.. en een dikke kus! x

  • 21 Oktober 2008 - 20:01

    Hoi Miek,:

    Leuk om weer even te lezen en te zien waar je mee bezig bent.
    Hier alles OK. Voor volgend jaar hebben zich al weer 7 jongeren aangemeld om met WS op pad te gaan. Ik durf rustig te zeggen dat dit mede komt door o.a. het enthousiasme van jou en Annegreet. Iets om trots op te zijn!!

    Hartelijke groet,

    Simon

  • 22 Oktober 2008 - 06:32

    Ha Mieke:

    Met een glimlach heb ik je verhaal gelezen. Wat een indrukken.. wat zullen jullie de wereld anders ervaren dan wij dat hier aan deze kant doen.
    We missen je want maandagavond hebben we ons gebogen over het Islam project voor de Tienerkerk zonder jou. Verder hier alles goed met zo nu en dan prachtig herfstweer..
    zo'n 13 graden overdag ook nog niet om over te klagen.
    Heel veel succes en liefs ook van Marten, Anna

  • 22 Oktober 2008 - 16:21

    Carlein:

    He hallo!
    Wat een indrukwekkend verhaal, vind het knap van je dat je alles zo precies kan uittikken, en leuk dat er weer foto's bij staan!
    We denken aan je in ons koude kikkerlandje!
    kus

  • 23 Oktober 2008 - 17:12

    Gonda:

    Hallo meiden,
    Net terug van 2 dagen Domburg, een korte herfstvakantie. Heerlijk zonnig weer en genoten van het strand en de herfst in de bossen. Wel een dikke jas. Wat voor jullie ws. raar klinkt. Leuk weer je enthausiaste verhaal te lezen. as maandag zullen we het weer voor lezen. Kwam je moeder tegen bij c1000 en die vertelde al dat het erg warm was. Blijf genieten want de tijd gaat snel. Lieve groeten Gonda en Alysa

  • 25 Oktober 2008 - 09:50

    Marieke & Leontien!:

    Ha die Mieke,
    hier weer ff een berichtje van je buurvrouwen!!
    Wat een mooie foto's heb je van de kids hier!! vooral kleine leonard!!!
    We hopen dat de kikkers snel het loodje leggen en uit hun lijden verlost worden!!! ;-)

    groetjessss vanuit Boli!

  • 25 Oktober 2008 - 10:52

    Andrea:

    Mooi om weer een bericht van jullie te lezen!
    Zo te horen, genieten jullie volop!
    Hier gaat alles ook prima hoor...'t zonnetje schijnt hier nu ook!

    Groetjes,
    Andrea

  • 26 Oktober 2008 - 13:00

    Tante Ada:

    Lieve Mieke,
    ik geniet van de foto's en de verhalen onvoorstelbaar wat jij beleeft wat een andere wereld. lieve groeten van mij

  • 28 Oktober 2008 - 15:54

    Bertus:

    Ha Mieke,

    aan je verhalen te zien, heb je het goed naar je zin en geniet je met volle teugen van het werk waarvoor je naar Malawi bent gegaan. Ik begrijp uit je verhalen dat naast het werk er ook ruimte is voor ontspanning. Geniet er van. Tijdens elke bijbelkring denken we aan je (als het busje rondgaat)en bidden we voor je. Heb een goede tijd in Malawi onder de zegennende handen van God.

  • 29 Oktober 2008 - 13:34

    Grace:

    Ha die mieke!
    wat een leuke site, ik heb genoten van al je verhalen en mooie foto's! Je hebt het goed zie ik. En dat moet ook! Niet te geloven dat je alweer een maand weg bent. Hier gaat alles zijn gangetje. Het zwemmen verloopt best goed zonder ons.. ze hebben ons helemaal niet meer nodig! Gonda doet het helemaal goed!
    Zet hem op, mieke! tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 48535

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: