A real Malawian woman - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu A real Malawian woman - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

A real Malawian woman

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

02 November 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

We zijn inmiddels een maand in Malawi en ik ben al aardig ingeburgerd in alle gewoonten en gebruiken. Ik begin al echt te lijken op een real Malawian woman. Afgelopen week hebben wij een Malawiaanse rok en blouse laten maken bij een tailer (zie foto’s). Je moet je voorstellen dat op iedere hoek iemand zit die kleding maakt, dit is heel gewoon. Op een ouderwetse trapnaaimachine van bijv. Singer was mijn ‘pakje’ in 3 dagen klaar. Met een strijkijzer op kolen werd het ook nog glad gestreken. Jaja, ach je moet er van houden maar traditioneel is het wel! Omdat we hier toch wel vaak rokken dragen ga ik morgen nog een rokje laten maken maar dan één net over de knie, staat me denk ik net iets beter. Ze hebben zulke mooie stoffen voor een leuk prijsje. Je kunt een bestelling plaatsen ;)

Dit weekend stond in teken van bezoekjes afleggen aan onze Malawiaaanse collega’s/vrienden. Zo wil ik jullie graag voorstellen aan George, onze watchman of security gard. Hij heeft de taak om alle dieven op te pakken en brandjes te blussen tenminste dat zegt hij. Hij wil ons nog steeds niet vertellen waar zijn gevangenis is. Wij zien hem eigenlijk alleen maar slapend onder de mango boom zitten dus of het hier nu zo veilig is….? George is een mooie verschijning waarvan we nog steeds zijn leeftijd niet weten. Iedere keer geeft hij een ander antwoord, wisselend van 38 tot 60 jaar. Sommige mensen hier weten gewoon niet in welk jaar ze geboren zijn. Maar gisteren hebben we een bezoek gebracht aan George en zijn gezin. Bezoek krijgen is heel wat voor de mensen hier, er wordt eten bereid en men vindt het een hele eer dat je de moeite neemt om kennis te maken met hen. Het was en leuke kennismaking!

Deze week hebben we meegewerkt aan de training voor nursery teachers. In 4 dagen werden zij getraind in basisvaardigheden zoals: hoe maak ik maispap, welke liedjes kan ik zingen, hoe maak ik muziekinstrumenten, welke spelletjes zijn er, hoe vertel ik een Bijbelverhaal en informatie over de geschiedenis van nurseries. Onder leiding van social worker Owen hebben we samen met de teachers 4 nuttige dagen gehad. De (vrijwillige) teachers waren erg gemotiveerd en leergierig. Vooral het maken van de instrumenten en daarna het zingen was een grappige bezigheid voor velen. Vanaf komende week gaan we ons bezighouden met het oprichten van het Orphan Affair Cabinet. De bedoeling is dat 5 orphans (weeskinderen) per community in de leeftijd van 12-18 jaar samen een ‘kabinet’ vormen waarin ze met elkaar allerlei onderwerpen bespreken over hetgeen hun bezig houdt. Vaak wordt er door andere veel over orphans gesproken en geschreven maar het Matunkha Center wil ze zelf aan het woord hebben en ze met elkaar in gesprek laten komen. De komende weken zijn wij bezig met de voorbereidingen zoals het organiseren van trainingen en bezoeken afleggen aan de communities zodat in december de eerste ontmoeting met alle 65 orphans er zal zijn.

Verder hebben we vorige week nog een bezoek gebracht aan het Rumphi district hospital. Op het Matunkha Center komen altijd veel mensen uit Rumphi e.o. langs die gebruik willen maken van de enige internetverbinding hier in het gebied. Zo kwam er ook een medewerker van het ziekenhuis langs en via hem waren we uitgenodigd voor een rondleiding. Indrukwekkend om te zien dat de vrouwenafdeling zo vol was dat er vrouwen op de grond moesten liggen terwijl er op de mannenafdeling bedden leeg waren. Er werken hier trouwens 3 Nederlandse artsen in het ziekenhuis.
Verder zijn we donderdag nog afgereisd met de minibus naar Mzuzu (zo’n 1,5 uur) waar we ons visum moesten aanvragen. Het toeristenvisum is maar 1 maand geldig. Op het immigratiekantoor konden we ons visum voor nog eens 2 maanden aanvragen. In een kantoor zaten een paar mannen, ogenschijnlijk niet hard werkend die ons eens goed lieten weten wat we moesten doen en duidelijk ervan hielden ons de les te lezen. We waren blij dat het gelukt was en dat we op weg konden gaan naar de bank maar helaas het geld was op! Uiteindelijk kwam onder groots militair escorte de geldauto aan waarna politieagenten met mitrailleurs het geheel in de gaten hielden. Uiteindelijk was het geld weer bijgevuld en onze portemonnee ook.

Ik ben soms zelf ook nog erg verbaasd hoe het hier allemaal gaat en wat ik meemaak. Met mijn westerse blik moet ik me vaak aanpassen. We voelen ons verder nog steeds goed en de zon lacht ons toe! Volgend weekend gaan we misschien naar Nkatabay wat aan Lake Malawi ligt. We zijn vorige week ook nog verhuist naar een ander onderkomen namelijk het Sunday Chalet, echt mooi met een bankje voor de deur en een rieten dak jaja…typisch Afrikaans! Het is alleen nu nog even de vraag of we hier kunnen blijven.

Ik wil jullie bedanken voor de berichtjes, de post en telefoontjes. De post wordt hier iedere woensdag bezorgt en doet er 2 weken over. En ik heb begrepen dat er via skype goedkoop (7 c/m) gebeld kan worden.

Ik hoop dat de herfst in Nederland niet al te regenachtig en koud is. Ik zal af en toe een paar zonnestraaltjes opsturen ;). Het ga jullie allemaal goed, tot het volgende bericht!

Lieve groeten,

Mieke

P.s. Ik heb nu ook video's geplaatst!! ;)

• 02 November 2008 - 13:23

Folkert:

mooie verhalen maken jullie mee, ik zou ook wel weg willen nu...
    goed om te zien dat het goed gaat

• 02 November 2008 - 13:24

Annegreet:

Hee Miek,
    leuk weer wat te lezen.. ik laat vast een bericht achter namens fam. Uittenbroek, want die zijn nu niet thuis! Dus ja.. nu kan je niet verwachten dat ze weer zo snel reageren! Succes komende week weer en geniet nog even van je zondagmiddag!
    Liefs, Annegreet

• 02 November 2008 - 14:29

Manouk:

Haa Mieke, mooi om te lezen dat je je zo goed kunt aanpassen daar! en fijn ook om te weten dat jullie een watchman hebben:) Wij hebben vandaag de eerste WS vergadering gehad. Het wordt weer een leuk actie-jaar!
    liefs, manouk

• 02 November 2008 - 15:29

Carlein:

Klinkt hartstikke goed weer allemaal, filmpjes ook errug leuk!
    kus

• 02 November 2008 - 18:11

Robbert:

Hey Mieke,

Jullie vermaken je daar wel he…Jullie hebben weer van alles beleeft lees ik. Leuk hoor!
    Zo te lezen is jullie bewaker net zo goed als die man die we met project hadden. Zeker op de zelfde boevenvang school gezeten ;)
    Leuke filmpjes trouwens! Zo te zien was de training voor de nursery teachers ook mooi om te doen.
    Geniet er van.

Groetjes Robbert

• 02 November 2008 - 18:47

Willy:

Hoi Mieke,

Weer een mooi verhaal om te lezen. Wat een totaal andere wereld dan hier. En jullie maken genoeg mee. Filmpjes en foto's zijn ook leuk om te bekijken. Ik zal ze ook snel aan Jasper en Marjolein laten zien. Liefs en veel plezier de komende week, Willy

• 02 November 2008 - 19:28

Marten En Anna:

Ha die Mieke

Je hoort daar echt al helemaal thuis zo te zien aan jou en je outfit!!!!
    Prachtige foto's/film
    Wat een ervaringen.
    Vanochtend hebben we jouw verhaal gedaan in de Tienerkerk en iedereen was zeker geïnteresseerd. We hadden de Baan omgetoverd tot Moskee... iedereen de schoenen uit, handen wassen .... Nog even en Anton komt jullie opzoeken.
    Over 2 weken komt Gulsultan de TK bezoeken.
    Alles goed en we missen je op de wo. avond!!!
    Geniet maar.. niet met mate.
    liefs van Marten en Anna

• 03 November 2008 - 16:04

Rianne:

Hoi Mieke,
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar!
    En leuke foto's en filmpjes! Veel succes de komende tijd!
    Groetjes, Rianne

• 03 November 2008 - 18:49

Petra Van Dongen:

Hi Miek,
    Ik heb zojuist de eerste 2 video's gezien bij jouw laatste bericht, écht erg leuk. Beelden blijven altijd nog meer spreken dan een verhaal, ook al schrijf je geweldig leuk! Het is erg goed om je weer te zien, maar uh...niets kapot maken hè, of zag ik dat nu verkeerd...??
    Het gaat je goed meis en tot mails maar weer!!
    Warme groet, Petra

• 03 November 2008 - 20:48

Andrea:

Hey Mieke,

Ik ben elke keer blij om weer een berichtje te lezen. Super om te lezen wat jullie daar allemaal beleven!
    Ik zou zo met jullie willen ruilen :)
    Geniet ervan!

groetjes,
    Andrea

• 04 November 2008 - 08:16

Arianne:

Hoi Miek,

Echt leuk die filmpjes, zo krijg je een goed beeld waar jullie zitten en wat jullie doen.

liefs
    Arianne

• 05 November 2008 - 18:23

Willemijn:

Hoi Mieke,
    Wat heerlijk die filmpjes! Leuk om zo weer even de sfeer van Malawi te proeven! En wat leuk jou ook even te zien! Ik ben blij dat het goed met je gaat, ik hoop je snel eens te spreken!
    Liefs

• 06 November 2008 - 22:03

Chris En Menne:

Ha Mieke,
    het kriebelt wel, hoor, als ik jouw berichten lees, foto's zie, filmpjes bekijk... Zou graag eens even om een hoekje willen kijken... Maar jouw stukjes helpen daar ook goed bij, gelukkig!
    Geniet ervan saampies, of eigenlijk: met z'n drietjes. Mijn Menne is wel jaloers op jouw Betty, maar hij kijkt gezellig met mij mee!

Groetjes,
    Chris

• 13 November 2008 - 14:04

Dhr Koning En Gonda:

Lang leven Solo zo kunnen we nog eens kijken hoe het met jou gaat Mieke. Je ziet er mooi uit in je nieuwe jurk. Ik ga nog steeds vol enthausiasme zwemmen, de laatste keer met mijn zoon Maarten.
    Nog heel veel plezier in het warme Malawi en ik zal nog gauw een keer van de gelegenheid gebruik maken om nog wat van mij laten horen.
    Dhr. Koning, Sonneburgh