Geluk hebben is..... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu Geluk hebben is..... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

Geluk hebben is.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

14 November 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Tijdens een gesprek met onze collega Dave Tengani (Orphan Care) kom ik erachter dat het woord GELUK voor iedereen iets anders betekent. Hier in Malawi spelen alle kinderen buiten met elkaar, er wordt bijv. veel voetbal of netbal gespeeld maar ook zie je kinderen elastieken en hoepelen. In Nederland heeft (bijna) ieder gezin een of meerdere TV’s en computers, zeg ik. Kinderen leren van jongs af aan al met de PC om te gaan en spelen daardoor vaak binnen samen met hun PC. Echt waar? Ja, en dat is zeker niet altijd een positieve ontwikkeling. Hier zien we kinderen samen buiten spelen en daardoor in beweging komen. Dave vertelt dat hij erg gelukkig is met de aanschaf van zijn TV en schotel. Je laat daardoor je status zien. Dat hij en zijn gezin daardoor een tijd minder te eten hadden dat heeft hij op de koop lief genomen. Een beetje verbaast kijk ik hem aan, echt waar? Ja, ik heb daardoor wel de overwinning van Obama kunnen volgen. Jeetje, heb jij even geluk!

In het restaurant/receptie werkt sinds afgelopen week Jeremia Chavula, een jongen van 21 jaar. In 1994 is zijn moeder overleden en in 2002 zijn vader. Sinds die tijd zorgt hij voor zijn broertjes en zusjes, hij is de oudste. De rest van de familie woont ver weg dus hij is de kostwinnaar. Hij is na de secundairy school bij Matunkha gaan werken, eerst bij het animal department en nu dus in het restaurant vanwege eerdere ervaring in de horeca. Hij vind het erg leuk om gasten te ontvangen en een gastheer te zijn, hij doet het ook erg goed. Als iemand je zo’n verhaal verteld dan wordt je daar echt even stil van en denk je: Wat fijn dat Matunkha hem deze kans geeft! Dit verhaal staat niet op zich maar is de dagelijkse werkelijkheid in Malawi. Wat een GELUK zie ik in de ogen van zo’n jongen: ik heb werk!

Onze planning van afgelopen week beloofde ons veel werk. Maar dit was wederom een iets te groot verlangen. We hebben veel tijd besteed aan wachten op Dave, onze collega. Wij zouden alle 13 CBO’s (Community Based Organisation) langsgaan om het MOAC (Matunkha Orphan and vulnerable children Affairs Cabinet) verhaal te vertellen. Dinsdagmorgen ging dat erg goed maar ’s middags hebben we bijv. bijna een uur bij de Bank staan wachten omdat Dave daar langs moest, vervolgens kwamen we 1 ½ uur te laat aan en waren alle vrijwilligers en orphans vertrokken. Ach, be flexible denken we maar! Woensdag ging het ook niet door vanwege een begrafenis (het hele dorp ‘viert’ dit dan mee) en miscommunicatie. Nu maar hopen dat we vanmiddag nog op pad kunnen. De bezoeken van deze week worden naar volgende week verschoven. Maar gelukkig hebben we niet helemaal stil gezeten want voor deze bezoeken hebben we wel het een en ander op papier gezet. Het zijn de kleine dingen die het doen!

Vorig weekend zijn Maartje en ik een weekend naar Nkhata Bay geweest. Op het heerlijke koude water na hebben we er niet zo heel erg van genoten. Erg toeristisch, veel dronken en opdringerige mensen en de zon was erg fel waardoor we een iets te rood kleurtje hebben gekregen, au! Onze vriend Max (student geneeskunde uit Londen) die ook bij ons op het Matunkha Center verblijft was ook een weekendje aan het Lake. Zaterdagavond gingen we met elkaar uit eten. Op de steile trap naar het restaurant is hij door z’n enkel gegaan, flauwgevallen en in shock geraakt. Maartje liep achter hem en zag het gebeuren. We waren er beiden flink van geschrokken maar gelukkig voor Max bleek alles mee te vallen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zondag gingen we per minibus door de stromende regen, over de onverharde wegen met slecht zicht terug naar Mzuzu en vervolgens Rumphi. Oh, wat waren wij blij, dankbaar en GELUKKIG toen we de poort van Matunkha onderdoor gingen en onze vrienden daar weer zagen. De komende weekenden blijven we hier! Het is hier goed.

Zomaar een paar verhaaltjes van mijn belevenissen van de afgelopen week. Op mijn werk in Sonneburgh hebben we het tijdens een gespreksgroep ook een keer over GELUK gehad, klein en groot geluk. Geluk hebben is….gezondheid, verstand, naastenliefde, geloof, familie en vrienden en geld (?). Het draagt allemaal bij aan je geluksgevoel. Misschien leer ik me hier des te meer beseffen dat ik een GELUKKIG mens ben!

Welke plannen heb ik nog meer de komende week(end)? Vanmiddag ga ik paardrijden (het wordt gefilmd!) waardoor ik morgen waarschijnlijk niets kan vanwege de spierpijn. We gaan dan nog wel op bezoek bij onze storekeeper en zondag komt waarschijnlijk Seki (WS) op bezoek. Vorige keer vertelde ik jullie dat we verhuist waren naar 'sunday chalet' en deze week hoorde we dat we daar de komende maanden kunnen blijven, joepie! Verder bereiden we ons langzaamaan ook voor op het bezoek van de ouders van Maartje (begin dec.) en Anton (half dec.). Gisteren hebben we filmpjes opgenomen dus ik zou zeggen, neem even een kijkje…ik heb ze samen met wat foto’s toegevoegd ;)

Vanuit Malawi wens ik jullie allemaal veel GELUK toe!

Lieve groeten,

Mieke


  • 14 November 2008 - 09:19

    Carlein:

    Ben benieuwd naar het paardrijden ;-)
    kus

  • 14 November 2008 - 09:21

    Willemijn:

    Ha Mieke, wat een mooie verhalen, vertel je weer! En wat maak je veel mee!
    Hier alles goed, Thomas, Laurie en ik zijn met een leuke kaartenactie bezig voor WS! Ik zal je de link van de kaarten even doorsturen!
    Ik hoop je gauw te spreken, geniet er van! En veel geluk, Willemijn

  • 14 November 2008 - 09:53

    Annegree:

    Hee Miek,
    leuk om weer te lezen, maarre.. wat leek je nu ook wel leuk om te laten zien, op het filmpje ;)??
    Tot snel!! Liefs

  • 14 November 2008 - 12:46

    Sofia:

    Zojuist tijdens het hebben van een klein baalmomentje, lees ik jouw mooie mail over geluk..
    Precies wat ik nodig heb om alles weer even te relativeren!!! :)

    Liefs Sofia


  • 14 November 2008 - 16:48

    Jan Uittenbroek:

    Lieve Mieke,
    Wat een geluk dat jij er bent!
    Om je werk te doen heb je gewoon lieve mensen en Gods zegen nodig. En als je dat hebt, dan heb je geluk.
    Wij wensen je alle geluk van de wereld toe.
    Groeten en liefs,
    Irene en Jan

  • 14 November 2008 - 17:44

    Andrea:

    Hey Mieke,

    Wat bijzonder dat je nu zoveel verhalen over geluk hebt! Ik vind het echt goed om te horen dat jullie in jullie verblijf kunnen blijven en zo te zien op de foto hebben jullie het erg gezellig gemaakt!

    groetjes,
    Andrea

  • 14 November 2008 - 18:53

    Corina:

    Hey Mieke!

    Wat hebben jullie een super leuk huisje zeg! Ziet er goed uit. Lijkt wel wat op de huisjes bij Lake. Enne paarden, die we hebben daar toen niet gezien. Ben benieuwd welk soort paarden ze daar hebben. Enne doe zondag ff de groeten aan Seki!

    Liefs, Corina.

  • 14 November 2008 - 21:57

    Anna:

    Ha Mieke

    Wat een prachtig verhaal... geluk ja dat is ... voor jou ...voor allen die je ontmoet....
    Hier is net een boek uitgekomen over miljonairs. De schrijfster die deze miljonairs heeft gevolgd, ervaart deze mensen niet als gelukkig...
    Nu ik wens jullie en allen waar jullie mee in contact komen geluk en met dit verhaal kan ik vast wel weer een avond vullen... schilder maar eens je geluk!!!
    Denk aan jullie
    liefs ook van Marten
    Anna

  • 17 November 2008 - 19:05

    Cecilia:

    Wat leuk om steeds jouw verhalen te lezen en de foto's en filmpjes te bekijken!!!
    Wat maken jullie veel dingen mee! Geniet van al je mooie GELUKSmomenten!

    Groetjes, Cecilia

  • 18 November 2008 - 14:50

    Jannie:

    Ha Mieke,
    Bedankt voor je kaart, vandaag,18/11,ontvangen. Toevallig de laatste dagen veel aan je gedacht.Fijn om te weten dat het goed met je gaat.Bedankt voor het doorgeven van deze site.Ik zie dat ik behoorlijk wat in te halen heb, veel leesvoer!
    Heb snel al wat foto's bekeken en kijk ernaar uit om je verhalen te gaan lezen.Ik zal me snel weer melden, ik wens jou veel succes toe, geniet ervan!!!
    Heel veel liefs, Jannie

  • 19 November 2008 - 19:17

    Natascha:

    Hoi Mieke
    Ik heb weer even op je site gesurfd. Wat heb je nu een ander gelukkig leven. Mooi om te lezen en te zien. Hier zijn we druk met de sint en de komende kerst bezig. En bij jou is het heerlijk basic. Tja, wat is dan geluk.....Heel veel plezier, groetjes Natas

  • 20 November 2008 - 12:27

    Elsbeth:

    Hoi Mieke,
    Je kent me niet, maar ik kwam op je site terecht en het is zo geweldig om alles te lezen, ben namelijk afgelopen feb - mei in Malawi geweest...en heb ook in Sunday Chalet gezeten.. Geniet ervan! En superveel werkplezier!
    Groetjes,
    Elsbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 48527

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: