It feels 'almost' like home... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu It feels 'almost' like home... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

It feels 'almost' like home...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

29 November 2008 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Voordat ik vertrok vroeg ik mezelf wel eens af: Hoe zou het mij bevallen om 6 maanden er tussenuit te gaan en te leven en werken in een ander land? Zou ik vrienden en familie in Nederland gaan missen? Maar wellicht maak ik ook wel nieuwe vrienden? Eigenlijk stapte ik met een nuchtere blik dit avontuur in. Nu ik alweer 2 maanden in Rumphi verblijf voelt het toch al aardig als thuis en daarom tijd voor een korte evaluatie. Bijzonder dat een omgeving je zo snel eigen wordt en ik me zo makkelijk kan aarden. Maar dat betekend niet dat ik alles en iedereen in Nederland af en toe niet mis want natuurlijk heb ik dat wel eens. Ik hoor een aantal mensen in mijn omgeving nog tegen me zeggen: Loslaten Mieke! En daar geef ik ze zeker ook gelijk in want om optimaal te kunnen genieten moet je niet de gehele tijd met thuis (NL) bezig zijn. Gelukkig staat het mijn plezier hier zeker niet in de weg en geniet ik van mijn tijd hier. De ontmoetingen met nieuwe vrienden is waardevol, leerzaam en vooral erg gezellig. Maar het contact met jullie allemaal is me zeker net zoveel waard en dat wil en kan ik niet loslaten. Mijn ouders die me bellen, mijn broertje die me op komt zoeken, de e-mails en post…echt fijn! Thuis komt dan even naar me toe en zo kan ik mijn verhaal weer kwijt, alhoewel ik merk dat het wel moeilijk is om precies over te brengen wat je meemaakt. Daarvoor moet je toch hier zijn.
Je leert veel als je een tijd weg bent uit je vertrouwde omgeving, die conclusie kan ik nu al maken. Je leert: waarderen, relativeren, ontdekken, genieten, voor jezelf opkomen, vertrouwen, nadenken over van alles (pff..) en loslaten! Maar het mooiste van alles is dat ik met een glimlach op mijn gezicht ervaar dat ik veel lieve mensen om me heen heb, zowel hier als in Holland. Daarom kan ik zeggen: It feels ‘almost’ like home…maar ik kom terug hoor ;)

Om het oranje gevoel te versterken vieren wij uiteraard volgende week zondag ook het Sinterklaasfeest. Dan zijn de ouders van Maartje ook gearriveerd en vieren we met elkaar onder het genot van chocoladeletters en het nodige snoepgoed dit feest. Sinterklaas is ons niet vergeten want afgelopen week kreeg ik een pakketje met pepernoten en kruidnootjes, dank je wel Sinterklaasje ;). Maartje en ik zullen a.s. woensdag samen met Tiem, Leontien en Marieke richting Lilongwe afreizen. Donderdag vliegen Leontien en Marieke terug naar Nederland en zaterdag komen de ouders van Maartje aan. Wij maken dan nog even van de gelegenheid gebruik om de laatste Sinterklaas inkopen te doen….spannend allemaal!!

Zoals jullie wellicht weten is het a.s. maandag 1 december Wereld Aids dag. HIV/Aids is in een land als Malawi het gesprek van de dag, zo’n 14% van de bevolking tussen de15-45 jaar is HIV geïnfecteerd. Ongeveer 50% van de mensen die aan de ART (medicatie) is overlijdt alsnog na 3 jaar. Vorige week zijn we op bezoek geweest in een dorpje in de omgeving om samen met de plaatselijke dramagroep te bespreken welke culturele onderwerpen er zijn welke zij door hun spel over kunnen brengen op de jongeren. Zij zijn zelf erg goed op de hoogte van alles wat er gebeurt als het bijv. donker is. Erg bekend zijn de vibwayila feesten waar er door jongeren veel gedronken wordt en waar men uiteindelijk met elkaar in bed beland. Je schrikt er wel even van als je zulke verhalen hoort. Wat ook ‘normaal’ gevonden wordt is als een echtpaar nog geen kinderen heeft, de broer van de man een nachtje bij zijn schoonzus slaapt zodat er hopelijk wel kinderen komen. De man weet hier niets van af en denkt dat het eventuele kind van hem is. Men weet dat het niet goed is wat er gebeurt maar het is nu eenmaal de cultuur. Via drama hoopt Matunkha dat er verandering zou kunnen komen. Het Matunkha Center heeft zelf ook een drama groep: The Matunkha Travelling Theatre (MTT), welke bestaat uit medewerkers van het center. Maartje en ik hebben 2 weken geleden ook een keer de eer gehad om mee te spelen, wij hadden de belangrijke taak om gekleed als een Malawiaanse vrouw de gordijnen te openen en sluiten. Bijna iedere vrijdag treden ze tijdens de dagopening op en worden er altijd culturele onderwerpen besproken. A.s. maandag gaat het MTT ook naar de dorpen om drama te spelen voor jongeren om zo het bewustzijn te vergroten. Wie weet gaan wij wel met hen mee….de gordijnen moeten immers ook geopend worden?

Maar we hebben ook nog wel wat werk te verzetten voor de 1e bijeenkomst van het MOAC op 10 december. Wij zullen voor een aantal kennismakingsspelen zorgen gedurende de dag. Als onze bezoekers er zijn zullen we ook meer uitstapjes gaan maken naar Nyika national park, Vwaza Marsh, Livingstonia, Lake Malawi en niet te vergeten de projecten in Katundu en Lusito waar wij in 2007 en 2006 met World Servants gebouwd hebben. Kortom, even een ander programma. Ik zal van deze uitstapjes zeker ook nog verslag doen.

De eerste buitjes (showers) zijn inmiddels gevallen en het koelt al lekker af, heerlijk. Ik heb zelfs al een spijkerbroek aan moeten trekken ;) Het regenseizoen staat dus op het punt van beginnen. Verder zijn we door ICCO, de organisatie die ons uitzendt vorige week geïnterviewd. Via www.icco.nl kun je je gratis abonneren op het magazine waar ons ‘samen op stap’ artikel in de week van 8 dec. in komt te staan!!

Het gaat goed met ons! Ik heb begrepen dat de winter in Nederland echt begonnen is? En dat er zelfs sneeuw gevallen is, dat zal vast een mooi plaatje geweest zijn. Hier gaan we de zomer tegemoet. Vanuit een halfbewolkt Malawi wens ik jullie een goed weekend en een gezellig Sinterklaasfeest toe. Tot het volgende bericht.

Lieve groet,

Mieke








  • 29 November 2008 - 06:59

    Carlein:

    Inderdaad, afgelopen zondag, verschrikkelijk wat een weer... Dat is nu niet meer, wel koud... Brrr... En dan wordt het bij jullie zomer, haha... ;-)
    Kus

  • 29 November 2008 - 08:13

    Susanna:

    Fantastisch mooi om allemaal te lezen! Nog een hele mooie, fantastische, leerzame tijd daar! Maar volgens mij gaat dat zeker lukken. Liefs Susanna

  • 29 November 2008 - 09:15

    Jan En Irene:

    Lieve Mieke,
    Mooi, zoals jullie dat daar allemaal doen. Goed, zoals je over NL en Malawi praat. Jij redt het wel! Heel veel plezier met alle bezoek en Sinterklaas. Voordat je het weet drinken we weer een wijntje!
    Liefs van ons

  • 29 November 2008 - 10:02

    Corina:

    Wat super leuk Mieke dat je al thuis begint te voelen. Het lijkt mij een hele belevenis dat jullie mee mochten met de dramagroep, ik zie ze zo nog in Katundu staan. Dat geeft heelveel impact!
    Heel veel succes met alles!

    Veel liefs, Corina.

  • 29 November 2008 - 10:42

    Machiel:

    Ha die Mieke

    Hier ben eindelijk met een reactie vanaf de andere kant van het africaanse continent.
    Ik kan me er wel wat van voorstellen hoor je moet je verhaal toch kwijt en het best aan vertrouwde mensen die begrijpen je het het beste meestal.

    Maar je doet ook vanalles zeg geweldig als ik die verhalen zo lees.
    Hier zijn we bijna klaar opruimen voor de sail op 13 december.
    Ikwens je het beste en spreek je gauw via msn probeer eens echt online te zijn :-)

    Vriendelijke groet vanaf de Africa Mercy

  • 29 November 2008 - 12:39

    Rianne :

    Hoi Mieke,
    Mooi om weer wat van je te horen uit Malawi! Als ik dat allemaal lees en de foto's bekijk heb ik zo'n zin om ook te gaan! Veel plezier in Katundu en Lusito!!! Wel wat foto's knippen he? Ik ben benieuwd naar dat artikel van jullie in het blad van ICCO. Toevallig ben ik lid van dat blad!
    Groetjes, Rianne

  • 29 November 2008 - 12:57

    Ina In T Veld:

    Hoi Mieke,
    leuk om weer een berichtje te krijgen, maar op het moment heb ik iedere dag even contact met je (welliswaar eenzijdig!) want iedere morgen lees ik je berichtje in de krant! Erg leuk om te lezen. Fijne Sint gewenst en hartelijke groet vanuit de Greup!

  • 30 November 2008 - 10:44

    Simon Baars:

    Fijn dat alles goed gaat. We zitten hier in de drukke diaconietijd, vlak voor Kerst, met alle verschillende acties. (PLU, Kerstdiner, kerstpakkettenactie)Vorige week hebben we de Solidariteit Award uitgereikt aan de Ontspanningsvereniging Krooswijk in een mooie feestelijke dienst. Inmiddels staan al weer 10 mensen klaar om volgend jaar de wereld in te trekken voor een diversiteit aan (ontwikkelings)werkzaamheden. A.s zondag start de eerste actie d.m.v. de verkoop van taart bij de koffie na afloop van de dienst Nou je merkt wel, het bruist weer. Hartelijke groet,
    Simon Baars

  • 30 November 2008 - 19:09

    Anton:

    Ha Zus,

    Net thuis gekomen van themaweekend. Het was weer een top weekend en ik ga snel naar bed. Maar succes de komende dagen. En je weet het, nog twee weken, twee dagen en drie kwartier voor vertrek naar jouw. Liefs

  • 01 December 2008 - 08:34

    Esther Van Lieshout:

    Wat een prachtige plaatjes. He leuk dat jullie je intervieuw met Icco hebben gehad. Ben benieuwd naar het artikel.
    Leuke dingen allemaal in het verschiet, oud-hollands sinterklaas vieren, theater en drama, bezoek projecten. Mooi te lezen dat je zoveel mag leren!
    Meiden, beide genietse verder van deze bijzondere periode!
    Gr Esther

  • 01 December 2008 - 15:17

    Sint:

    gewend als ik ben om wat lekkers te strooien in d'een of d'andere hoek, moet Malawi ook wel te doen zijn, denk ik zo...! Want ik ben jou en Maartje uiteraard niet vergeten!
    Het is iedere keer weer indrukwekkend om te lezen wat jij daar doet en: wat 'Malawi' met jou doet! Alle goeds gewenst!
    Sint

  • 01 December 2008 - 20:11

    Helma:

    He Miekie,

    Fijn om te horen dat je je thuis voelt in Malawi.
    Natuurlijk missen we je enorm, vooral in deze maanden, maar volgend jaar kunnen we weer met z'n allen sinterklaas en kerst en onze verjaardagen vieren.
    Geniet van deze tijd!!
    En Mark Darcy is onderweg naar je!!!!

    Liefs,
    Helma

  • 06 December 2008 - 13:49

    Tante Ada:

    Hallo Mieke,
    Wat goed om over te brengen hoe het ëën en ander voelt voor jou Uit ons welvarende land kunnen wij ons daar niets bij voorstellen.
    Hier alles oké liefs van tante Ada.

  • 08 December 2008 - 06:59

    Marieke:

    Heeeeej Mieke!!!

    Hoe gaatie daar????
    Wat heeeeerlijk om de foto's te zien van een zonnig en warm Malawi!
    Ik mis het vreselijk!!! Het liefst pak ik het eerste beste vliegtuig weer terug naar Lilongwe airport!!
    Ik wens jullie nog een super verblijf daar, ga er echt van genieten!! voor je het weet is het voorbij!

    liefs,
    Marieke

  • 09 December 2008 - 15:50

    Carlein:

    Nog dank voor je lieve verjaarskaartje, echt super leuk!
    En ik kan helaas niet elk artikel lezen in de krant maar mn (schoon)ouders knippen nog weleens wat uit voor mij, leuk!
    xxx

  • 11 December 2008 - 20:15

    Leontien:

    Heeeeeeey Mieke!!

    Ik ben echt jaloers op je dat je nog in het heerlijke malawi bent! Was leuk om net ff met je te kletsen op msn, voelde net alsof we toch nog n beetje daar waren!
    Heel veel succes met het loslaten en tot msn's!!

    Groetjes Leo

  • 13 December 2008 - 14:43

    Anna:

    Lieve Mieke

    Iedere keer ben ik weer onder de indruk van wat jullie ontwikkelingen. Dit neemt niemand jullie ooit af!
    Toch ook kan ik me zo voorstellen dat vrienden, ,mensen van wie je houdt, in verschillende werelddelen levend, zorgen voor een gevoel van heimwee?! Zo'n gevoel van ik zou daar even bij die of die willen zijn.
    Mooi te lezen dat je je daar zo thuis kunt voelen... dus als je jezelf goed voelt kun je in vele contreien thuis zijn.
    Wat je schrijft over de aidsproblematiek daar is qua cultuur waarschijnlijk nog een hele tijd voor nodig om daar verandering in te brengen.
    De Tienerkerk is op pad geweest om kerstpakjes te kopen en het is gelukt, voor 14 jongeren van 12 tot en met 18.
    Zondag verder alles in orde maken.
    Je hoort er vast nog van via Anton die dinsdag al vertrekt.
    Al vast veel plezier met elkaar.
    liefs ook van Marten
    Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 48539

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: