De week die is geweest - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu De week die is geweest - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

De week die is geweest

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Mieke

26 December 2008 | Malawi, Rumphi

Zoals in het vorige bericht al werd aangekondigd geen bericht van Mieke maar van haar bloed eigen broer. Vorige week woensdag ben ik na een lange reis aangekomen in Malawi.
Aan slapen in het vliegtuig ben ik alleen niet toegekomen omdat een iets te vage man naast me in het vliegtuig zat te snurken en half over mij heen lag. Maar dit mocht de pret niet drukken want bij aankomst in Lilongwe gaf de thermometer een temperatuur aan van 25 graden met een heerlijk zonnetje boven mijn hoofd.

Het viel me gelijk op dat Ad Melkert Malawi ook heeft aangedaan want er zijn hier opvallend veel “Melkert banen”, of zou het gewoon de “African way”zijn?
Ik moest namelijk bij de douane controle twee keer mijn koffer openen en laten zien wat voor spullen ik bij me had en de desbetreffende controleurs stonden vijf meter van elkaar vandaan. Maar gelukkig stond Mieke me op te wachten en gingen we op weg naar Rumphi.
Eenmaal op het center aangekomen werd ik aan alle medewerkers van het restaurant voorgesteld, wat inhield dat heel vaak de conversatie “How are you? I’m fine, and you?” voorbij kwam, waarnaar ze ook nog vermelden “You’re most welcome”.

Vorige week vrijdag stond er op de laatste dag voor de vakantie de kerstviering voor het personeel op het programma. Tijdens deze viering werden er kerstliederen gezongen, een toneelstuk aan ons voorgeschoteld en waren er verkiezingen in diverse categorieën. Dit waren onder andere: De Beste Entertainer, Beste King/Queen eter en de grappenmaker van het jaar. Als afsluiting van de verkiezingen werd de medewerker van het jaar bekend gemaakt, en helaas was het niet George geworden. De prijs die deze medewerker kreeg was een stereo-installatie. Nu maar hopen voor hem dat hij genoeg batterijen heeft want elektriciteit heeft hier bijna niemand thuis.

Na een rustig weekend zijn we afgelopen week van maandag tot en met woensdag naar het “Nyika National Park” geweest. Na een autorit van vier uur rijden bevind je je in een andere wereld.
Het is een soort Cottswalls landschap waar geen einde aankomt en waar geen asfaltwegen en dorpjes zijn te bekennen. Het enige dorp in het “Nyika National Park” is Chelinda, waar ongeveer honderd mensen wonen. Chelinda is tevens gelegen in een hectaren groot naaldbos dat begin jaren zestig is gepland voor het creëren van meer zuurstof. Deze bomen zijn o.a. afkomstig uit Nederland. Gelukkig zijn ze begonnen met het vervangen van deze bomen voor Afrikaanse bomen want het gevoel dat je in Malawi verblijft is er geen moment.
Na een tweetal koude dagen en antilopen, zebra’s, bushbucks, reedbucks en een jakhals gezien te hebben reden we woensdag ochtend weer de warmte tegemoet, met de herinnering dat we naar een uniek stukje Afrika hebben gezien.

Op kerstavond was er helaas geen kerstnachtdienst en gingen we vroeg naar bed want op 1e Kerstdag was het vroeg opstaan voor de kerkdienst. Wij Nederlanders (9 personen) zaten stipt 8 uur in de kerk, maar de rest van de kerkelijke gemeente dacht daar anders over. Zij kwamen pas nadat de kerkklokken hadden geklonken en een kwartier later kon de dienst beginnen. Ik denk dat op het moment van de preek de kerk vol zat. Het was verder geen kerkdienst zoals wij die in Nederland met kerst kennen. Er werden namelijk geen kerstliederen gezongen en de kerstboom ontbrak.
Na de kerstdienst was het tijd voor een kopje koffie met appelgebak bij Tiem en Ineke.
’s Middags hebben we een ouderwets potje Pictionary gespeeld en een film over de geboorte van Jezus gekeken.
Natuurlijk kon het kerstdiner niet ontbreken op deze dag. Iedereen moest een gerecht voorbereiden, wat er op neer kwam dat de menukaart bestond uit de volgende gerechten. Voorgerecht was een tomatensoep en een koude tonijnsalade. Het hoofdgerecht was een kip met erbij bonen, aardappelkroketten en komkommersalade. En het nagerecht was een pudding met o.a. langevingers er in. Om de avond af te sluiten hebben we alle bekende kerstliederen uit volle borst gezongen.
Het was een heerlijk dag en het belangrijkste was dat we toch een kerstgevoel aan deze dag hebben overgehouden, ondanks dat we ver van onze vrienden en familie vandaan zijn.

Om terug te komen op mijn eerste week in Malawi zal ik vertellen welke indrukken ik heb opgedaan.
Het is zeer wisselend, het land Malawi is qua natuur een fantastisch land en de mensen zijn op het eerste gezicht heel vriendelijk.
Helaas is mij verteld dat maar een klein gedeelte van de Malawianen vriendelijk en te vertrouwen is, de rest liegt en schijn je niet te kunnen vertrouwen.
Verder hebben veel mensen hier geen vaste baan en proberen ze te profiteren van een familielid die wel een inkomen heeft.
En als er binnen een gezin wel geld verdient wordt zal dit door de man vaak worden gebruikt om zich dronken te drinken doormiddel van bier.
Hard werkende mensen zul je hier ook niet vaak tegenkomen, mensen doen het lekker rustig aan.

De huizen van het merendeel van de mensen in Rumphi is bar slecht. Een enkeling heeft elektra, verder zijn de meeste huisjes van leem en hebben ze een dag van riet, dus niet echt waterdicht.
En vooral nu het regenseizoen begonnen is zou het wel handig zijn om een dak te hebben wat waterdicht is.

Bij deze een impressie van de indrukken en ervaringen die ik in mijn eerste week in Malawi heb opgedaan.

Vanuit een zonnig, aangenaam, groen en vol met vriendelijke muggen (Ja mam, ik hou me aan het tweemaal daags insmeren met deet) Malawi wensen we jullie allemaal een goed uiteinde en een gelukkig 2009!!!!


Groetjes,

Anton



  • 26 December 2008 - 17:57

    Willy:

    Hoi Anton en Mieke,

    Volgens mij ben ik nu een keer de eerste met een reactie. Leuk om van Anton te horen hoe het met jullie gaat. 't Zal best een bijzonder kerstfeest zijn geweest. Hier zijn de kerstdagen ook bijna weer voorbij.
    Nog heel veel plezier met elkaar en veel liefs vanuit Nederland.

    Willy, Erwin, Jasper en Marjolein

  • 26 December 2008 - 18:38

    Irene En Jan:

    Ach, wij willen best wel een keertje verliezen hoor! Voor Willy is het ook wel eens leuk!
    Fijn zoveel over jullie belevenissen te kunnen lezen. Het klinkt allemaal goed. We hopen dat de jaarwisseling ook nog gezellig zal zijn.
    Geniet van elkaar en tot mails.
    Liefs,
    Irene en Jan

  • 26 December 2008 - 19:51

    Marieke:

    Hej Mieke (en Anton)

    leuk verhaal!!
    Enne... leuke kerst outfit!! leuk stoffie!! ;-)
    Geniet ze nog lekker daar!!

    liefs
    Marieke

  • 26 December 2008 - 20:57

    Willemijn:

    Hoi, leuk je verhalen! En super leuk dat je nu ook Malawi ziet!! Leuke foto's, geniet er van! Dikke kus Willeijn

  • 27 December 2008 - 08:56

    Carlein:

    Heerlijk voor je zus dat jer bent!
    Geniet van het land en van elkaar!
    liefs Carlein

  • 27 December 2008 - 10:14

    Simon Baars:

    Hoi Anton en Mieke,

    Moet heel bijzonder zijn elkaar in Malawi te ontmoeten en zo de ervaringen uit te wisselen. Ik wens jullie daar een mooie jaarwisseling toe. Moet heerlijk zijn met die temperatuur. Konden we maar een beetje van jullie lenen!!

    Groet,

    Simon

  • 27 December 2008 - 13:02

    Annegreet:

    Hey Miek en Toon,

    fijne 3e kerstdag ;)
    Het lijkt me heel bijzonder zo samen kerst te vieren in Malawi. Ik heb aan jullie gedacht hoor!
    Fijne tijd nog en veel liefs!
    Ann

  • 27 December 2008 - 13:13

    Chris:

    Ha Mieke, Anton en Maartje,
    heerlijk om weer bijgepraat te worden! Leuk om op video Kerstfeest op z'n Malawiaans te zien. En wat een onverstoorbaarheid leg jij voor de camera aan de dag, Anton!
    Een gezellige tijd met elkaar gewenst en voor het nieuwe jaar 'vrede en alle goeds gewenst!'

  • 27 December 2008 - 14:14

    Susanna:

    Hoi Anton en Mieke!

    Wat een uniek kerstfeest hebben jullie zo op deze manier gehad! Bijzonder hoor! Vind het ook erg leuk om te horen over je eerste indrukken Anton! Mooi land hè? Ik wens jullie nog een fijne tijd samen! Enneeh de foto's zijn ook prachtig!

    Liefs Susanna

  • 27 December 2008 - 17:50

    Leontien:

    Ha Anton en Mieke,

    Jullie hebben een mooie kerst gehad zo te horen! Lijkt me geweldig om dit te vieren in Malawi! De foto's en het filmpje van de safari zien er ook weer erg leuk uit. Anton, ik denk dat 2 weken (of 3?) veeeeel te kort is en voorbij vliegen in dit geweldige land!!! Maar geniet daarom maar met volle teugen!

    Groetjes Leontien

  • 27 December 2008 - 23:31

    Jessica:

    Hoi Anton (en Mieke),

    Veel plezier daar. Ik hoop dat je een mooie tijd daar hebt.

    Groetjes Jessica

    P.s. ook een goede jaarwisseling gewenst

  • 29 December 2008 - 18:23

    Willem Van Leeuwen:

    hallo mieke,en de rest.toch nog kerst gevierd begrijp ik,en nog mooi versierd ook.ik heb de fotos en videoos bekeken en ben weer op de hoogte,blijf het knap vinden van jullie allemaal.ik wens jullie bij deze alvast een heel voorspoedig en gezond 2009 toe.geniet er nog van mieke en tot gauw,groetjes van willem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 48522

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: