Herinneringen aan... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu Herinneringen aan... - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mieke Dijk - WaarBenJij.nu

Herinneringen aan...

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

01 Januari 2009 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Het weekend na kerst stond in teken van het bezoek aan de projecten van World Servants waar Maartje en ik in 2006 en 2007 scholen hebben gebouwd. Samen met Vincent die werkzaam is bij de CCAP en de projecten coördineert in Malawi, een chauffeur en onze familie zijn we afgereisd naar Lusito en Katundu. Na een rit van 2 uur door het heuvel landschap van Noord-Malawi kwamen we in het Kasungu district aan en was ons eerste bezoek, Lusito. Er waren veel mensen aanwezig rondom de school maar helaas was mijn herinnering aan de mensen en onze tijd met de groep hier niet meer zo sterk. De school stond er goed bij en ik heb mijn ‘vriend’ Chatsalira Kumambala begroet! Het was goed zo.
Maar het bezoek aan Katundu, het project waar we in aug. 2007 een goede tijd hebben gehad was erg bijzonder. Het leek op het eerste gezicht erg rustig te zijn, het regende toen we aankwamen. Later bleek dat er veel bekenden in de school waren welke op dit moment ook als kerk dient omdat het dak van de kerk te slecht is. Oh, het was echt zoo mooi om Josef, Pencil, Bosten en ‘Macaroni’ weer te zien en zij waren ons zeker ook niet vergeten. Er waren nog meer mensen gekomen waar ik de namen niet van weet en met elkaar hebben we gezongen (kippenvel) en foto’s gekeken. Ik had mijn laptop meegenomen dus zo konden we veel projectfoto’s terugkijken. Voor ons beiden kwamen er vele mooi herinneringen terug, we hebben dus echt genoten van het bezoek. Ook voor onze familie was het leuk om te zien hoe enthousiast iedereen was en hoe het schoolgebouw eruit zag. Het enige verschil met aug. 2007 was dat het nu helemaal groen was, dus nu een echt voetbal grasveld. Bouwen aan jezelf door te bouwen voor een ander….het raakt echt de lokale bevolking als jezelf!

De feestdagen liggen inmiddels achter ons en we kijken vooruit. Maar toch kort nog even een verslag van onze Oudejaarsavond in Rumphi. Omdat we hier meestal om 21.00 uur in bed liggen was het een hele uitdaging om het vol te houden tot middernacht. Het was een hele gezellige avond waarbij we heerlijk gegourmet hebben bij Tiem en Ineke, gesjoeld en een film bekeken. De avond vloog voorbij want toen we nog een hap van onze oliebol en/of appelflap namen was het al zover: GELUKKIG NIEUWJAAR!!! We hebben 1 vuurpijl in Rumphi gezien maar zelf zijn we wel knallend 2009 ingegaan want wij hadden in Lilongwe een bescheiden vuurwerk pakketje gekocht. Kortom een fijne herinnering aan een Hollandse Oudejaarsdagavond in Rumphi.

Nadat we de projecten bezocht hadden en de ouders van Maartje op het vliegveld hadden achtergelaten begon onze terugreis met als eindbestemming: immigratiedienst Mzuzu voor onze visum verlenging. Voor Malawi heb je geen visum nodig tenminste dat dachten we. Ons verblijf is tot 2 januari 2009 geregeld en vervolgens moeten we dus ons visum verlengen voor nogmaals 3 maanden. Vol goede moed stapten we naar binnen maar al snel bleek dat we te maken hadden met een man die ach ja, hoe zal ik het omschrijven ‘ Z’n dag niet had?’. Het is een vervelend gevoel hoe iemand op deze manier macht over je uit kan oefenen, ik voelde me echt boos worden. Hij vertelde ons dat we een verblijfsvergunning aan moesten vragen wat neer kwam op een flink geldbedrag. Dit vonden wij belachelijk omdat we nog maar 3 maanden hier blijven dus de volgende dag maar terug na overleg met Tiem. Helaas geen succes wat betekende dat we er over nadachten om de grens met Tanzania te passeren wat ook een optie zou zijn. De tijd dringt wel want inmiddels is het al 1 januari. Vandaag toch maar besloten om morgen weer terug te gaan om het bedrag te betalen zodat we kunnen blijven. De regels zijn per juni afgelopen jaar veranderd en ik denk dat we weinig in te brengen hebben bij onze vrienden van de immigratie. Soms moet je dus echt je grenzen verleggen….

Aan het verblijf van Anton komt ook alweer bijna een einde. Zaterdag en zondag gaan we Livingstonia bezoeken, de historie van Malawi en Lake Malawi. Maandagmiddag reizen we dan naar Lilongwe waarbij Anton dinsdag naar het koude Nederland terug zal reizen. Ik heb echt genoten van zijn bezoek hier en ik hoop dat het voor hem ook een bijzondere reis is geweest. Maar ik kijk er ook wel weer naar uit om wat ritme te krijgen dus gaan we volgende week weer aan de slag net zoals alle medewerkers die 2 weken vrij zijn geweest. Volgens onze collega Dave is er genoeg werk voor ons te doen binnen de Orphan Care. De tijd vliegt voorbij want inmiddels zijn we alweer op de helft van ons verblijf hier maar dat betekend ook dat we nog 3 maanden te gaan hebben ;)

Omdat Matunkha 2 weken gesloten was en nog steeds is tot a.s. maandag is de post nog niet aangekomen. Ik heb geen idee of ik iemand moet bedanken…dat komt dan nog oké? Wel een ieder bedankt voor de reacties op mijn weblog en via de email, erg fijn en leuk.
Het is hier trouwens al flink groen aan het worden, er zijn de afgelopen dagen wat buitjes gevallen. De wegen zijn lekker modderig aan het worden en de stroom valt wat vaker uit..ach, het hoort er allemaal bij. Maar de temperatuur blijft nog steeds erg aangenaam ;) Ik heb begrepen dat er in Nederland geschaatst wordt en het dus flink koud is. Ik zou wel even in NL willen zijn om de ijspret mee te maken maar wie weet vriest het in april nog!? Veel schaatsplezier toegewenst!

Ik sluit af met een ieder een héél goed, schitterend, gelukkig, gezond en bijzonder 2009 toe te wensen. Blijf genieten!!

Lieve groet,

Mieke





  • 01 Januari 2009 - 16:42

    Carlein:

    Fijn dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad!
    Leuk dat je naar vorige projecten bent geweest, dan kan je zien wat je werk heeft opgeleverd!
    Geniet!
    kus

  • 01 Januari 2009 - 16:43

    Tante Ada:

    Lieve Mieke,
    Bedankt voor je kaart.Ik weet niet of je mijn kaart al ontvangen hebt,maar bij deze nomaals een gezegend 2009 toegewenst, en daarbij veel zegen op het werk.Lieve groeten van tante Ada

  • 01 Januari 2009 - 17:25

    Corina:

    Hey lieven Mieke,

    Ik wens jou en Maartje ook een heel gelukkig en gezegend 2009 toe!

    Echt super leuk dat jullie in Lusito en Katundu zijn geweest. Hebben jullie Corina nog gezien? Ik had al van Sekelerani gehoord dat jullie naar Katundu gingen. Ik herken ook zeker nog mensen op de foto's.

    Veel liefs, Corina.

  • 01 Januari 2009 - 17:35

    Willemijn:

    Gelukkig nieuwjaar!! Dat je daar nog maar een paar mooie maanden mag hebben en verder ook een mooi 2009!! Geniet er nog even van. Mijn sms naar jou is niet aangekomen vannacht, helaas! Vervelend dat het met het visum niet helemaal ging zoals het zou moeten! En leuk dat je weer naar de WS-projecten bent geweest, ik ben jaloers! Succes volgende week weer met werken! Liefs Willemijn

  • 01 Januari 2009 - 17:58

    Andrea:

    Hallo!
    Allereerst wil ik jullie ook een heel gelukkig, mooi en gezond 2009 toewensen!
    Wat geweldig om zoveel bekenden op de foto te zien en ze te horen zingen...'t njonjonjo!
    Ik zit hier nu helemaal vrolijk achter de pc :D
    Heel veel succes wanneer jullie weer gaan beginnen na deze vrije weken. Geniet nog even van de tijd met je broer.
    groetjes,
    Andrea

  • 01 Januari 2009 - 18:13

    Simon Baars:

    Hoi Mieke,

    vanuit een koud Nederland wens ik jou een heel mooi 2009 toe!! Jij verlangt er naar om even te genieten van de ijspret, ik verlang naar de temperatuur bij jullie. Zo zie je maar, je wilt altijd iets hebben wat je (nog) niet hebt. Succes weer met je werkzaamheden. Je zult merken, de 2e helft gaat nog sneller dan de 1e. Geniet ervan!!

    Simon

  • 01 Januari 2009 - 18:14

    Susanna:

    Lieve Mieke!

    Ik hoop dat 2009 je weer mooie ervaringen gaat geven, in Malawi en natuurlijk ook als je weer terug bent. Gelukkig en een bovenal gezond nieuwjaar toegewenst!
    Wat gaaf dat je naar een oud project weer bent geweest zeg, fantastisch mooi om te zien lijkt me zo! Succes hè?!

    Liefs van Susanna!

  • 01 Januari 2009 - 18:39

    Betty:

    Dag meiden,

    Ik wens jullie een prachtig, gezegend en gezond 2009 toe! Jammer dat ik niet kan komen; maar het is niet anders. Leuk om al die foto's te zien!

    Groet, Betty

  • 01 Januari 2009 - 19:00

    Danielle Strijder:

    Lieve meiden, jullie een jaar gewenst met heel veel leifde, geluk, wijsheid, gezondheid, plezier, succes, sterkte en passie die jullie hebben voor het werk dat jullie doen!
    -X- Daan

  • 01 Januari 2009 - 20:00

    Marieke:

    Heeeej Miek!!!

    Ik wens je een heeeeel gelukkig, gezond en gezegend nieuwjaar toe!!!
    Ik hoop je dit jaar weer in levende lijve te spreken om het nog eens heerlijk over Matunkha te hebben! Geniet nog maar lekker van je laatste drie maandjes! jullie zijn over de helft!!!
    Fijne laatste week met je broer!

    liefs,
    Marieke

  • 01 Januari 2009 - 20:46

    Irene En Jan:

    Lieve Mieke en Maartje,
    Jullie ook alle goeds voor het nieuwe jaar gewenst. Zorg dat jullie blijven genieten en dat wij daar zo af en toe wat van mee mogen beleven.
    Vandaag hebben Thomas en Willemijn een nieuwjaarsduik voor WS gedaan. Thomas heeft daarmee 450 Euro opgehaald. Het was wel koud!
    Liefs,
    Irene en Jan

  • 01 Januari 2009 - 21:07

    Willy:

    Lieve Mieke,

    Jij en Maartje ook een heel gelukkig en gezond 2009 toegewenst. Succes met jullie werkzaamheden in de 2e helft van jullie verblijf. Anton een goede terugreis!

    Liefs,
    willy


  • 02 Januari 2009 - 09:52

    Cecilia :

    Hoi Mieke,

    Een heel mooi, gezond, gelukkig en liefdevol 2009 toegewenst!!!!!!!!!!
    Ik vind het altijd erg leuk om jullie verhalen te lezen en foto's/video's te bekijken.
    Heel veel succes en plezier verder met alle dingen die je doet!

    Groetjes, Cecilia (& Leon)

  • 02 Januari 2009 - 22:32

    Arjen Vd Bergh:

    Hoi Mieke,

    Ik wens jou ook een gelukkig nieuwjaar toe!

    En mooi om weer je verhalen te lezen, en supermooi om de foto's te zien van 'onze' school!

    Groetjes,

    Arjen

  • 03 Januari 2009 - 12:56

    Eelkje:

    Hallo Mieke en Maartje,

    fijn om te lezen dat alles zo goed gaat.
    ook jullie een gezegend nieuwjaar toegewenst

  • 03 Januari 2009 - 17:37

    Willemke:

    hee mieke!
    wat superrrr om je verhalen te lezen over katundu en de foto's te zien met al die bekenden :D echt heel leuk!!
    veel succes met alles!!

  • 04 Januari 2009 - 12:31

    Ina In T Veld:

    Hoi Mieke,
    allereerst de beste wensen voor 2009! Ik hoop dat jullie nog 3 goede maanden in Malawi hebben!
    Leuk om weer jullie verhalen te lezen en fijn dat jullie ontmoeting in Katundu goed was, mooi denk ik om terug te zien hoe het er nu gaat.
    Goede terugreis voor Anton en hartelijke groet voor jullie allen.
    Ina

  • 04 Januari 2009 - 14:04

    Adriaan En Rieke:

    Hoi Mieke,

    Een gezegend 2009. We hopen dat jullie hebben genoten van de trip naar Livingstonia. Veel succes in de komende weken. We hebben wel even tijd nodig om om te schakelen.
    groetjes,
    Rieke en Adriaan

  • 04 Januari 2009 - 18:39

    Marjan Blumer:

    Ha die Mieke,
    Eindelijk kom ik ertoe om je weblog een beetje te lezen. Van harte een gelukkig nieuwjaar gewenst, ook voor je collega Maartje. Wat schrijf je een leuke verhalen. Ik heb nog niet alles gelezen maar dat ga ik zeker doen. Hier is het ijselijk koud, de wind giert rond mijn flatje op 7 hoog en ik ga zo dadelijk beginnen aan 5 nachtdiensten. Hoop binnenkort meer te lezen en dan zal ik zeker wat langer reageren. Sterkte met the African way of living, is wel heel verschillend van de onze. Groeten van Marjan Blumer

  • 04 Januari 2009 - 21:11

    Tijs Nederveen:

    Hallo Mieke,

    Allereerst wens ik je, ook namens Tine, een goed, gelukkig en gezond 2009 toe. We hopen dat je nog veel goede en mooie momenten zult hebben in Malawai/Rumphi.
    Het is indrukwekkend te zien en te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    Een groet vanuit O.B. en maak er, voor de tijd die rest in 2009, met al die mensen om je heen, een mooie tijd van.

    Tine en Tijs


  • 05 Januari 2009 - 15:08

    Irene:

    Hoi Mieke,
    Voor jou de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Maak er nog een mooie tijd van met Maartje in jullie laatste 3 maanden daar! Het is genieten van je verhalen, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat.
    Liefs Irene

  • 05 Januari 2009 - 16:32

    Jessica:

    Gaaf om al die bekende gezichten weer te zien!!!

    Groetjes Jessica

  • 06 Januari 2009 - 13:23

    Christiaan:

    Hee Mieke,

    Nog een gelukkig 2009 gewenst! Mooi te horen dat er toch een klein feestje gevierd is. Als het goed is hebben je vandaag Anton weer op het vliegveld gezet. Ik hoop dat dat allemaal weer goed is gegaan. Er breekt dan voor jullie weer een rustigere tijd aan, na al het bezoek. Succes met werk daar!
    Groet,

    Chris

  • 14 Januari 2009 - 19:24

    Wil Gelderblom:

    Wens je veel werk plezier en nog goede maanden in Malawi.
    Ik heb nu een computer en ga alles op mijn gemak lezen en je mailen.
    Best plezierig he werken in Afrika,het heeft nog steeds een warm plekje in men hart.
    Succes en geniet ervan.
    Groeten Wil Gelderblom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Lieve allemaal, Welkom op mijn site! Hier kunnen jullie alle belevenissen volgen van ons project in Malawi. Samen met Maartje zal ik vanaf 1 oktober 2008 t/m 30 maart 2009 via Togetthere, het jongereninitiatief van ICCO/Kerkinactie voor 6 maanden afreizen naar Malawi. We gaan op het Matunkha Center werken. Voor meer info: www.matunkha.com www.togetthere.nl Postadres: Matunkha Center Mieke van Dijk Private Bag 62 Rumphi Malawi Afrika Lieve groet, Mieke

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 48524

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2008 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: